دستور تهیه باسلوق خوشمزه

يکشنبه 27 مهر 1399
14:11
زلال احمدی

طرز تهیه باسلوق ژله ای و ساده :

باسلوق یا راحت الحلقوم یک شیرینی سنتی است که در مدل های مختلفی تهیه می شود. شما میتوانید به دلخواه وسط آن را گردو یا مغزیجات دیگر بگذارید. در این بخش طرز تهیه باسلوق ساده و ژله ای را برای شما آماده کرده ایم. شما میتوانید از این شیرینی خوشمزه برای پذیرایی از مهمان استفاده کنید. سعی کنید به جای استفاده از تنقلات مضر مغازه ها از شیرینی های اصیل خانگی استفاده کنید.

طرز تهیه باسلوق ژله ای

مواد لازم برای باسلوق ژله ای

  • ژله موردنظر:یک بسته لیمو یا پرتقال
  • شکر:یک پیمانه
  • نشاسته:نصف پیمانه
  • آب سرد:یک دوم پیمانه
  • گلاب:یک دوم پیمانه
  • آرد نشاسته و پودرقند:به میزان لازم برای غلتاندن

چگونه در خانه باسلوق درست کنیم؟ طرز تهیه و فوت و فن باسلوق گردویی | مجله  کوروش

روش درست کردن باسلوق ژله ای خوشمزه

در اولین مرحله برای تهیه باسلوق ژله ای شما باید نشاسته را در ظرف رفته و بعد دو پیمانه آب سرد به آن اضافه کنید. حالا نشاسته را در آب سرد خوب حل کنید. در مرحله بعدی پودر ژله را به همراه یک لیوان آب جوش در ظرفی ریخته و آن را روی حرارت کتری بگذارید تا پودر ژله کاملا در آب حل شود.

وقتیکه پودر ژله خنک شد، آن را با نشاسته در قابلمه مناسب بریزید. حالا قابلمه را روی حرارت بگذارید و مواد را هم بزنید تا حسابی با هم مخلوط شوند. زمانی که رنگ نشاسته براق شد باید کره و گلاب و شکر را به آن اضافه کنید. خیلی دقت کنید که همه مراحل باید سریع بوده و مدام مواد را هم بزنید. چون ممکنست مخلوط تان تک بگیرید.

پس از آنکه مواد باسلوق حسابی سفت شدند مواد را از روی حرارت بردارید. حالا در کف ظرف مناسبی مقداری پودر نارگیل پاشیده و بعد نصف مواد باسلوق را در ظرف بریزید. حالا روی باسلوق مقداری پودر نارگیل و یا مغز ریخته و بعد باقیمانده باسلوق را در ظرف بریزید. حالا آن را در یخچال بگذارید تا خوب خودش را بگیرد.

با دستپخت20 همراه باشید

نکات طلایی در تهیه باسلوق ژله ای

۱. اگر ۳ قاشق پودر ژلاتین به مخلوط پودر ژله و آب جوش اضافه کنید، باسلوق تان شبیه باسلوق های مغازه در می آید.

۲. پودر ژله های تیره تر باسلوق شما را خوشمزه تر می کند.

۳. اگر می خواهید باسلوق رنگی تر شود می توانید به پودر ژله چند قطره خوراکی همرنگ با پودر ژله اضافه کنید.

۴. اگر دوست داشتید میتوانید مواد باسلوق را به جای دو مرحله چند مرحله روی هم بریزید و بینش را به انتخاب خودتان پر از پودر نارگیل یا انواع مغزیجات و گردو بکنید.

طرز تهیه باسلوق ساده

مواد لازم برای تهیه باسلوق ساده

آب سرد : دو پیمانه

نشاسته : دو پیمانه

گلاب : ۱/۲ پیمانه

شکر : یک و نیم پیمانه

پودر نارگیل : به مقدار لازم

مغز گردو : به مقدار لازم

کره : ۱۰۰ گرم

طرز تهیه باسلوق ساده در منزل

برای تهیه باسلوق ابتدا آب سرد را در قابلمه ای بریزید ( بهتر است از قابلمه با جنس تفلون استفاده شود ) و بعد از آن نشاسته را نیز بیفزایید و بعد قابلمه را روی اجاق قرار دهید تا با حرارت ملایم نشاسته در آب کاملا حل شود

و با قاشق یا کفگیر چوبی کمی هم بزنید مراقب باشید که اگر گلوله ای ایجاد شد با قاشق روی آن بزنید تا نشاسته در آب حل شود. زمانی که کاملا نشاسته در آب حل شد،شکر را کم کم به آن اضافه کنید و با یک کفگیر چوبی هم بزنید تا در مایع شکر حل شود

آنگاه گلاب و روغن را بیفزایید و مستمر و پیاپی هم بزنید تا مایع به حدی غلظت پیدا کند که اثری از مایع نباشد و فقط شما خمیری در قابلمه داشته باشید. آنگاه قابلمه را از روی حرارت بردارید و مغز گردو را به آن بیفزایید و بگذارید تا خمیر سرد شود

سپس به مدت ۱ ساعت مواد را در یخچال بگذارید تا کاملا خودش را بگیرد و سفت شود. در آخر از یخچال در آورید و دستتان را چرب کنید و مایع را کمی ورز دهید و بصورت استوانه ای به قطر۳سانت برش دهید و در بشقابی پودر نارگیل بریزید

و باسلوق ها را در آن بغلتانید و نوش جانتان کنید. روش دیگر نیز این است که شما میتوانید وقتی خمیر را از قابلمه در آوردید بمدت ۱ ساعت در یخچال قرار دهید و پس از گذشت ۱ ساعت از یخچال خارج کنید و بعد از شکل دادن به خمیر گردو را در وسط آن قرار دهید

به طوری که کمی از سر گردو بیرون باشد. این خوراکی به عنوان سوغاتی در برخی از شهرها ارائه می شود که طرفداران بسیاری نیز دارد ، می توانید با تهیه باسلوق خانگی به جای استفاده از قند از باسلوق در کنار چای استفاده نمایید.

نکات طلایی در تهیه باسلوق ساده

۱. اگر به مخلوط نشاسته مقداری زعفران بزنید، باسلوق تان زعفرانی شده و بسیار خوشمزه می شود.

۲. اگر دوست داشتید میتوانید در کنار مغز گردو از خلال بادام و خلال پسته هم استفاده کنید.

۳. اگر دوست داشتید میتوانید به جای حل کردن نشاسته در آب سرد، آن را در آبمیوه سرد حل کنید.

یک روش دیگر برای تهیه باسلوق اینست که وقتی موادتان سفت شد کف سینی پودر نارگیل ریخته و مواد را داخل آن بریزید. بعد تا زمانیکه سفت نشده اند به اندازه یک گوله از مواد برداشته و اندازه گردوی درشتی آن را گردالی کنید. در نهایت یک مغز گردو هم در آن فرو کنید.

یک روش دیگر هم برای تهیه باسلوق شب یلدا آنست که لایه اول را حدود یک و نیم سانت از مواد ترکیب را رنگ خوراکی سبز بریزید. بعد روی آن نارگیل پاچیده و نیم سانت مواد باسلوق ساده را بریزید. مجددا روی آن پودر نارگیل ریخته و لایه آخر را 4-5 سانت مواد باسلوق ترکیب با رنگ قرمز بریزید. حالا میتوانید مواد را همینطور در یخچال گذاشته و بصورت مستطیل برش دهید. هم اینکه روی سینی یک کاغذ روغنی می گذاشتید بعد دو طرف کاغذ را بر می داشتید تا باسلق تان لوله ای شود.

نشاسته و گردوی این شیرینی برای سلامتی بسیار مفید است.

پودر نشاسته سزشار و غنی از فیبر، کلسیم، آهن و ویتامین B می باشد که بسیار کم کالریست و علاوه بر پخت و پز در صنایع صنعتی و تولیدی کاربرد بسیار دارد.

گردو نسبدارای مقدار زیادی چربی های امگا 3 و آنتی اکسیدان است. بهبود عملکرد مغز ، پیشگیری از بیماری های قلبی و سرطان از خواص گردو محسوب می شود. گردو در انواع غذاها ، دسرها، کیک ها و غیره مصرف می شود.


[ بازدید : 359 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به آشپزباشی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]